Maaseuturahoituksen viestintäkanava Hämeessä
tie
posstetusivu
etusivukokeilu
konejaksi
previous arrow
next arrow

Iloinen tervehdys suoramyyntitiloille!

Kesä tulee ja tuo mukanaan Hämeeseenkin yhden odotetun kansanosan: mökkiläiset. Nuo mystiset muualta tulevat muukalaiset, jotka puhuvat kieltämme, mutta usein hieman oudolla tavalla.
Markettien kassajonoissa alkaa näkyä pieteetillä trimmattuja partoja, käännettyjä farkunlahkeita, ihmisiä, joiden ostoksetkin usein erottuvat paikallisväestön perustavaroista. Kauppoihin tilataan tuotteita, joita ei talvella hyllyillä näy. Vielä jäljellä olevat erikoiskaupatkin saavat asiakkaita, seutumme vilkastuu, mikä on hieno juttu.
Tämän jokakesäisen ilmiön ovat huomanneet myös viljelijät. Hämeeseen on syntynyt lukuisia maatilojen yhteydessä olevia suoramyyntipaikkoja.
Tätä kehitystä täytyy tervehtiä suurella ilolla. Sen sijaan, että jurputetaan vähittäiskaupan keskittymisestä Suomessa, tuottajalle jäävän osuuden pienuudesta, monet ovat alkaneet myydä tuotteitaan itse ilman välikäsiä. Tämä ei tietenkään ole mahdollista eikä järkevää kaikille tiloille, mutta monelle se on hyvä lisä, joskin työllistävä. Luonnonvarakeskus on asiaa tutkinut ja Maaseudun Tulevaisuus siitä uutisoinut: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/artikkeli-1.405482.
Tutkimuksen mukaan maatalouden kannattavuus on suoramyyntitiloilla keskimäärin parempi kuin tavanomaisia myyntikanavia käyttävillä tiloilla. Ero ei ole iso, mutta varmasti kaikki seikat, jotka kannattavuutta parantavat, tulevat tiloilla tarpeeseen.
Kiersin vaimoni kanssa maakuntiemme suoramyyntipaikkoja viime kesänä. Hienoja paikkoja, joista ostimme laadukkaita tuotteita ja nautimme paikkojen mukavasta tunnelmasta. Muutama seikka jäi kuitenkin ihmetyttämään.
Kun katsoimme netistä – useimmiten kännykällä tien päällä – tietoa paikasta huomasimme, ettei se olekaan ihan yksinkertaista. Tarinallistaminen on hieno asia ja hyvää markkinointia, mutta bussipysäkillä autossa oleville potentiaalisille asiakkaille tärkeintä on löytää heti ensimmäiseksi paikan osoite sekä aukioloajat, ei niinkään tilan historiikki ja valitettavan huonosti mobiiliin sopivia videoita tai viimeisin somepäivitys lehmän poikimisesta. Nuo mainitut ovat mainioita juttuja todellakin, mutta niitä on mukavampi katsoa hyvällä mielellä, kun on ensin löytänyt paikan ja kurvannut pihaan silloin, kun paikka on auki.
Suurta kummastusta herätti myös se, että vaikka paikka olisi auki iltaan asti arkisin ja pyhänä, lauantaina se laitetaan kiinni kolmelta. Elääkö lauantaisaunakulttuuri noin lujassa vielä, vai mikä lienee syynä? En usko meidän olevan ainoita, jota hyvin mieluusti hakisivat lauantai-iltapäivällä vaikka erinomaista grillattavaa suoraan tilalta.
Joka tapauksessa iso hatunnosto suoramyyntitiloille, uskoa tulevaisuuteen ja menestystä. Ja haaste jokaiselle lukijalle: käy ensi kesänä vähintään yhdellä hämäläisellä tilalla ostoksilla, et varmasti pety! Ja tapaat niitä mökkiläisiäkin.

Kirjoittajana blogissa tällä kertaa Antti Pitkänen, joka toimii Hämeen ELY-keskuksessa maaseudun kehittämisen asiantuntijana.
 
 

Kaikki