Maaseuturahoituksen viestintäkanava Hämeessä
tie
posstetusivu
etusivukokeilu
konejaksi
previous arrow
next arrow

Kanta-Hämeen matkailuyrittäjät ottivat paikkansa japanilaisten matkanjärjestäjien sydämessä


Kanta-Hämeen alueen matkailuyrittäjät avasivat syyskuun lopulla tietä Hämeen tunnetuksi tekemiselle Japanissa. Matkalla kasvuun-yhteistyöhankkeen opintomatka Tokioon mahdollisti tutustumisen maailman suurimmille JATA 2018 -matkamessuille, mutta mikä parasta, messujen lisäksi yrittäjille järjestettiin yksityinen workshop-tilaisuus, johon oli kutsuttu joukko merkittäviä japanilaisia matkanjärjestäjiä, tukkukauppiaita, toimittajia sekä Suomi-faneja.
Tilaisuus järjestettiin JATA 2018 -messuja lähellä sijaitsevassa hotellissa. Paikalle saapui yhteensä 35 Suomesta kiinnostunutta myyjää, joiden joukossa olivat muun muassa maailman suurimman tukkukaupan JTB:n sekä merkittävän Pohjois-Eurooppaa ja Baltian maita myyvän tukkukauppiaan Miki Tourism Ltd. edustajia.
Tilaisuuden alussa oli PowerPoint-esitys Hämeestä ja paikalla olevista yrityksistä, jonka esitteli loppilainen Anu Kosonen, Pirteeks-yrityksestä. Esityksen jälkeen yrittäjillä ja asiakkailla oli aikaa keskustella kahden kesken workshop-pöytien ääressä tarkemmin kohteiden tarjonnasta ja alueen nähtävyyskohteista.
Yrittäjät olivat valmistautuneet tilaisuuteen erinomaisesti. Japanikieliset esitteet kohteista ja pienet viemiset otettiin hienosti vastaan. Workshop-tilaisuus oli intensiivinen ja tunnelmaltaan innostunut puolin ja toisin. Tilaisuuden huipensi lopussa pidetyt arpajaiset, joihin yrittäjät toivat palkintoja. Kauniisti paketoidut paketit sisälsivät muun muassa Muumituotteita, suomalaista desingia ja käsitöitä.
Viimeistään arpajaisten kohdalla ymmärsimmekin lahjojen merkityksen japanilaisille. Arpajaisten järjestäminen oli nerokas tapa lopettaa muutenkin erinomaisesti onnistunut asiakastilaisuus.

Tilaisuus onnistui niin hyvin, että heti matkan jälkeen yrittäjät ovat saaneet jo yhteydenottoja mukana olleilta myyjiltä. Tilaisuuden Tokiossa järjestänyt Kari Halonen, ToolBox -travel marketing & consulting kertoi, että hän ei koskaan aikaisemmin muista tapahtuneen vastaavanlaista kiinnostusta näin pian ensitapaamisen jälkeen. Vaikka matkan anti oli muutenkin monipuolinen, oli yksityinen asiakastilaisuus potentiaalisten japanilaisten myyjien kanssa jotain ennen kokematonta.
Jotta kontaktit ajan myötä saadaan hyödynnettyä Hämeen matkailun hyväksi, järjesti Matkalla kasvuun -yhteistyöhanke matkan jälkeen vielä valmennustilaisuuden, jossa Kari Halonen ohjeisti yrittäjiä jatkotoimenpiteiden osalta nyt luotujen kontaktien suhteen. Työ on siis vasta alussa.

Kirjoittajana tällä kertaa Leena Puumalainen, joka toimii Matkalla kasvuun -yhteistyöhankkeen projektipäällikkönä.
Hankkeen päätoteuttajana on Koulutuskuntayhtymä Tavastia ja osatoteuttajana Hämeen ammattikorkeakoulu Oy. Hankkeen rahoituksen on myöntänyt Hämeen ELY-Keskus, Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020. Hanke päättyy vuoden 2018 lopussa.
Hankkeen nettisivuilta www.hyvaluontoinenhame.fi löytyy workshopissa pidetyt esittelyt englanniksi ja japaniksi.
 

Kaikki