Tainionvirran yritysryhmä saa aikaan tuloksia!

29.3.2019

Jo vuosi on vierähtänyt Tainionvirran-yritysryhmän hankkeen aloittamisesta. Nyt on hyvä hetki tehdä välitilinpäätöstä aikaansaannoksista ja iloita yritystoiminnan kehittymisen johdosta.

Olemme järjestäneet useita yhteisiä koulutuksia sähköisen markkinoinnin saralta. Tämän johdosta on tapahtunut edistymistä yritysten somekanavissa. Yritysten Facebook-sivujen tykkääjien määrä on noussut keskimäärin + 16 prosenttia ja Instagramissa seuraajia on saatu lisää yli + 200 prosenttia. Esimerkiksi yhdessä samaan aikaan keväällä 2018 tehdyt somekampanjat tavoittivat yli 36 000 henkilöä somessa, panostuksen ollessa koko ryhmälle alle 200 euroa.

Yrittäjien taidon ovat kasvaneet sisällöntuotannon saralla, ja olemme saaneet nauttia hyvistä videoista, jotka kertovat somessa Tainionvirran tarinaa myös kansainvälisille matkailijoille.

”Hankkeen aikana kokonaisymmärrys on kasvanut markkinoinnista yhteissä some- ja googlekoulutuksissa. Lisäksi markkinoinnin näkökulmiin ja sisällöntuottamiseen olemme saaneet uutta ymmärrystä. Meille myös selvisi superongelman syy kotisivuihin liittyen yrityskohtaisessa konsultointipäivässä”, kertoo yrittäjä Taina Blomqvist Tervalepikon Torpista omista kokemuksistaan.

Syksyllä kävimme ammattimatkalla Tahkolla, jossa tutustuimme alueen matkailun kehittämiseen erityisesti sesongin pidentämisen ja yrittäjien yhteistyön näkökulmista. Uutta intoa pyöräilyn kehittämiseen saatiin, kun saimme kokeilla eFatbikellä ajoa. Nyt suunnitteilla on uusia kehittämishankkeita, joiden pääpainona on pyöräilyreitistöjen ja -palvelujen kehittäminen Tainionvirran alueelle. Tämä varmasti avaa uusia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja tuo toivottuja asiakkaita myös hiljaisille kausille sekä mahdollistaa hinnan nostamisen sesonkikausilla. Yritysryhmän yritysten tavoitteena on, että liikevaihto lisääntyy yrityksissä 5-10 % vuositasolla.

”Purnussa talvi on mennyt hyvin. Luminen talvi auttaa aina. Hiihtolomatkin alkoivat upeassa auringonpaisteessa ja viikonloppuna laskijoita oli runsaasti liikkeellä. Hankkeesta on ollut selkeästi hyötyä Purnun markkinointiin sekä toiminnan ideoimiseen liittyen”, toteaa Purnu toimitusjohtaja Timo Olkkonen.

Kevään ammattimatka suuntautui Tšekkeihin, joka osoittautui erittäin mielenkiintoiseksi paikaksi juuri matkailun kehittämisen näkökulmasta. Paikallisen Leader-toimintaryhmän kautta saimme erinomaisia vinkkejä vierailukohteista, ja näimmekin hyvin erilaisia kohteita pittoreskista maalaishotellista todelliseen luxusresorttiin, jossa kävi selvästi ilmi, mihin 50 miljoonaa euroa EU-tukia oli saatu käytettyä. Mielenkiintoinen kohde oli myös glamping-telttoja (tulee sanoista glamour camping) valmistava yritys. Heillä on asiakaita ympäri maailmaa, esim. iranilainen hiihtokeskus oli tilannut heiltä 20 jurttaa asiakaskäyttöön, hotellitasoisella sisustuksella.

Kaikki kohteet oli valittu yrittäjien mielenkiinnon perusteella, ja pystyimme hyvin käymään vapaamuotoisia keskusteluja päivien aikana. Hilpeyttä joukossamme aiheutti ns. lakanagate, jossa jokainen yrittäjä kertoi omat parhaat käytännöt lakanapyykin hoitamiseen.

”Parhaimmillaan juuri näiden arkipäiväisten asioiden läpikäyminen, voivat tuoda uusia toimintatapoja yritysten toimintaan, jotka helpottavat ja tehostavat työntekoa,” toteaa Rantalan Lomamökkien yrittäjä Jouni Hokkanen.

Yhteisten toimenpiteiden lisäksi yritykset ovat tehneet omia yrityskohtaisia kehittämistoimia.

”Meidän liiketoiminnan kannalta paras asia on nettivaraussysteemin käyttöönotto ja sen koulutus. Olemme ensimmäistä kertaa saaneet varauksia tosi paljon jo talven aikana. Sen lisäksi etukäteismyynti vähentää respan työmäärää kiireaikaan ja helpottaa maksuvalmiutta talviaikaan, kun asiakkaat maksavat heti varauksen teon yhteydessä”, kertoo Camping Sysmän yrittäjä Mia Kärkkäinen hankkeen hyödyistä yritykselleen.

Yrityskohtaisissa toimenpiteissä on ollut myös omia ammattimatkoja ja koulutuksia. Tervalepikon Torpat kävi Sveitsissä ja Saksassa tutustumassa pyöräilyreittien ja -matkailun kehittämiseen sekä sai arvokkaita kontakteja samalla. Hartola Golfin toimitusjohtaja päivitti hallitusosaamistaan Hämeen Kauppakamarin koulutuksessa.

Yhtenä hankkeen tavoitteena on uudenlaisen yritysten yhteistyöverkoston luominen. Konkreettinen kehittämistoimenpide oli, hankeajan jälkeen toimintaansa jatkava, yrittäjien yhteinen sähköinen kalenteri, jossa matkailijoita kiinnostavat tapahtumat/tilaisuudet julkaistaisiin. Tämän asian ratkaisi jo osaltaan Hartolan Elämyshankkeen uudet nettisivut www.visithartola.fi, joihin yrityksen voivat ilmoittaa omat tapahtumansa. Yhdessä kuljettu matka näkyy jo yrittäjien arjessa. Toisten tuotteet ja palvelut ovat tulleet tutuksi aivan uudella tavalla ja yhteistyöntekeminen on helpottunut. Uusia ideoita yhdessä tuotetuista paketeista testataan taas kesällä, esim. Krouvin Lavalle tullaan tarjoamaan jatkossa yhteiskuljetusta Camping Sysmästä.

Tänä vuonna tulemme panostamaan yhteisten palvelujen kehittämiseen, palvelunmuotoilua hyödyntäen. Tarkoituksena on kehittää ja selvittää millaisille uudenlaisille matkailutuotepaketeille olisi kysyntää kuluttaja- ja yritysasiakkaiden keskuudessa. Lisäksi haemme uutta inspiraatiota seuraavaa yritysryhmähankkeeseen. Aika on mennyt hurjaa vauhtia ja paljon konkreettisia asioita on saatu yhdessä aikaan. Yhteistyö muiden alueen hankkeiden kanssa on sujunut erinomaisesti ja yhteisiä tekemisiä esim. koulutusten tiimoilta on järjestetty. Yhdessä tekemällä saamme aikaan enemmän, se pätee myös tämän yritysryhmän kohdalla.

Terveisin,
Maija Pitkonen
Projektipäällikkö
ProAgria Etelä-Suomi

Ps. ja kaikkeen tähän on mahdollista saada 75 % tukea. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä, kokoamme jatkuvasti uusia yritysryhmiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *