Miten tukea haetaan?

 

Tukea haetaan sähköisesti HYRRÄ-verkkopalvelussa. Hakemukseen liitetään tarvittavat liitelomakkeet pdf-muodossa. Tutustu HYRRÄän täällä.

Yritystuen hakemukseen tarvitaan ainakin seuraavat tiedot:

  • Hakijan tiedot
  • Investoinnin tai kehittämisen toimenpiteet
  • Toimenpiteen merkitys yritystoiminnalle
  • Tavoitteet
  • Kustannusarvio kululajeittain
  • Rahoitussuunnitelma
  • Haettavan tuen määrä ja yksityisen rahoituksen osuus
  • Kilpailutus

Hakemuksen lisäksi tarvitaan myös muita liitteitä:

  • Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
  • Maksuvalmius- ja kannattavuuslaskelma
  • Jäljennös tuloslaskelmasta ja taseesta hakemusta edeltävältä kahdelta vuodelta
  • Velkaluettelo
  • Seurantatiedot
  • Rakentamisen osalta pääpiirustukset

 

Liiketoimintasuunnitelma

 

Yrityksen perustamistuen myöntämisen edellytyksenä on liiketoimintasuunnitelman esittäminen.

Liiketoimintasuunnitelman tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

  1. yrityksen nimi, kokoluokka, yhteystiedot, yhteyshenkilö, toimiala, yritys- ja yhteisötunnus, maatalousyrityksen tilatunnus, toimenpiteen toteutuskunta;
  2. hakijan taloudellinen ja rahoituksellinen lähtötilanne;
  3. yrityksen toiminta-ajatus, liikeidea ja kuvaus uusien toimintojen kehittämisestä;
  4. suunnitellut perustamistuella toteutettavat toimenpiteet ja niiden toteuttamista koskevat tavoitteet sekä tarkasteluajankohdat tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseksi;
  5. suunniteltujen toimenpiteiden toteutumisen tavoiteaikataulu;
  6. suunniteltujen toimenpiteiden kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma sekä arvio työllisyysvaikutuksista;
  7. tarvittavat muut lisätiedot ja asiantuntijalausunnot.
Sekä ELY-keskuksen että Leader-ryhmien rahoitusta haetaan sähköisesti HYRRÄ - verkkopalvelun kautta. Tutustu Hyrrään täällä.   HYRRÄ-järjestelmän käyttöä varten yrityksellä ja yhdistyksellä on oltava Katso-tunniste. Lue lisää Katso-palvelusta