Miten tukea haetaan?

 

Tukea haetaan sähköisesti HYRRÄ-verkkopalvelussa. Hakemukseen liitetään tarvittavat liitelomakkeet pdf-muodossa. Tutustu HYRRÄän täällä.

Yritystuen hakemukseen tarvitaan ainakin seuraavat tiedot:

  • Hakijan tiedot
  • Investoinnin tai kehittämisen toimenpiteet
  • Toimenpiteen merkitys yritystoiminnalle
  • Tavoitteet
  • Kustannusarvio kululajeittain
  • Rahoitussuunnitelma
  • Haettavan tuen määrä ja yksityisen rahoituksen osuus
  • Kilpailutus

Hakemuksen lisäksi tarvitaan myös muita liitteitä:

  • Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
  • Maksuvalmius- ja kannattavuuslaskelma
  • Jäljennös tuloslaskelmasta ja taseesta hakemusta edeltävältä kahdelta vuodelta
  • Velkaluettelo
  • Seurantatiedot
  • Rakentamisen osalta pääpiirustukset

 

Liiketoimintasuunnitelma

 

Yrityksen perustamistuen myöntämisen edellytyksenä on liiketoimintasuunnitelman esittäminen.

Liiketoimintasuunnitelman tulee sisältää vähintään seuraavat tiedot:

  1. yrityksen nimi, kokoluokka, yhteystiedot, yhteyshenkilö, toimiala, yritys- ja yhteisötunnus, maatalousyrityksen tilatunnus, toimenpiteen toteutuskunta
  2. hakijan taloudellinen ja rahoituksellinen lähtötilanne
  3. yrityksen toiminta-ajatus, liikeidea ja kuvaus uusien toimintojen kehittämisestä
  4. suunnitellut perustamistuella toteutettavat toimenpiteet ja niiden toteuttamista koskevat tavoitteet sekä tarkasteluajankohdat tavoitteiden saavuttamisen arvioimiseksi
  5. suunniteltujen toimenpiteiden toteutumisen tavoiteaikataulu
  6. suunniteltujen toimenpiteiden kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma sekä arvio työllisyysvaikutuksista;
  7. tarvittavat muut lisätiedot ja asiantuntijalausunnot.
Sekä ELY-keskuksen että Leader-ryhmien rahoitusta haetaan sähköisesti HYRRÄ - verkkopalvelun kautta. Tutustu Hyrrään täällä.   HYRRÄ-järjestelmän käyttöä varten yrityksellä ja yhdistyksellä on oltava Katso-tunniste. Lue lisää Katso-palvelusta